09 juni 2022

Pijntje hier, pijntje daar

Luarca - Navia


Veel mensen vragen hoe het fysiek gaat, elke dag rond de 20 km lopen, en daarbij meestal ook nog flink klimmen en dalen. Én met zo’n 7 tot 8 (Germaine) of 10 kilo (Kees) baggage op je rug, wat natuurlijk ook extra belasting voor je lichaam betekent. Vooralsnog gaat het heel goed. Zoals Kees in zijn vorige blog zei, momenteel lopen we heel gemakkelijk en leggen we de etappes vaak fluitend af. Gelukkig geen blaren (ok dan, Kees 1 kleintje in het begin), dat schijnt heel bijzonder te zijn. Veel pelgrims hebben blaren en wisselen daar uitgebreid hun ervaringen over uit, en je ziet menigeen een beetje mank lopen. En we zijn ook pelgrims tegengekomen die voortijdig moesten opgeven vanwege lichamelijke ongemakken. We zeggen dan ook regelmatig tegen elkaar dat we superblij zijn dat bij ons alles goed gaat. 

Maar vandaag gingen er even een paar alarmbellen rinkelen. Kees klaagt aan het begin van de etappe over pijn aan zijn scheenbeen, een oude blessure die hem bij zijn vorige lange afstandswandeling tot een week rust dwong. Dus als hij daar last van krijgt, schrik ik altijd een beetje. Maar gelukkig gaat het beter naarmate de dag vordert. En tegen het einde van de etappe, met nog zo’n 4 km te gaan, krijg ik behoorlijk last van mijn rechterknie. Heel gek, daar heb ik bijna nooit last van. En we voelen wel vaker een pijntje hier of daar, maar meestal lopen we dat er gewoon weer uit. Vandaag moet ik echter een paar keer extra rusten, wat eten en wat drinken, en dan gaat het weer even. Gelukkig kan ik de laatste 2 kms zonder pijn lopen. Dat geeft goede moed voor morgen!

Overigens staan mijn hielen nog steeds na bijna elke etappe in brand, dat is al vanaf het begin zo. En na elke rustpauze loop ik de eerste 200 meter als een oud vrouwtje (mét wandelstokken!) want dan moet ik even op gang komen en doen voeten en hielen even pijn. 

Maar als het hierbij blijft, en als die knie en dat scheenbeen zich rustig houden, dan mogen we helemaal niet klagen. Mazzelaars die we zijn! 


Germaine






1 opmerking:

Anoniem zei

Vooral de foto met vermoeide benen wekte bij mij( Gineke) medelijden op. Maar de voetjes worden wel vertroeteld. Ook weer prachtige foto’s. Leuk.
Wij hadden gisteren de hele dag regen: van miezer tot stortbuien en dan moet ( nou ja : moet?) je een voortent opzetten waarvan ook nog een stok mankementen vertoont.
Maar vandaag De Zon 🌞🌞 en op zoek naar een vervanging voor de zielige stok.
De grootste campingwinkel van Nederland bevindt zich in Winterswijk ( volgens Gert O)
Nieuwe stok gekocht en geplaatst. Ziet er weer gelikt uit.
Nu om 9 uur in de avond nog heerlijk in de zon.
Geen klagen dus.
Liefs 💑