24 april 2019

De eerste medepelgrim gespot onderweg naar Deiva Marina

Geen ambitieus programma voor vandaag: 16 kilometer moet te doen zijn. 
De eerste kilometers zijn vlak, maar in de verte zie ik al wat me te wachten staat: een eerste heuvelrug, met de toppen in de mist. Gelukkig is het droog. Als de mist echt dicht nadert pauzeer ik: goed drinken, wat eten, en voor de zekerheid ook maar een muslireep in mijn zak gestopt. Want als nu zo mist, heb je best kans dat het aan de andere kant regent. En dat zou weer betekenen: poncho aan en weinig kans om iets uit de rugzak te pakken. 
Op de top is het echt dikke mist. Best jammer, want je moet hier een fantastisch uitzicht hebben. Tijdens de afdaling kom ik een andere eenzame wandelaar tegen met een flinke rugzak op zijn rug. We herkennen elkaar als pelgrim. De eerste die ik op mijn tocht tegenkom. We maken even een praatje. Bernard is Fransman en onderweg van Rome naar Santiago. Hij kijkt op zijn GPS en meldt me dat Rome nog 602 kilometer is. Ik had het gevoel dat ik lekker op weg was, maar 600 kilometer klinkt ineens nog megaver. Mijn apparatuur is niet zo geavanceerd dat ik Bernard direct kan antwoorden hoever het nog is voordat hij weer in Frankrijk is. We nemen afscheid met een buon viaggio/buen cammino. 
Ik daal verder over een mooi maar smal paadje. De natte struiken aan weerszijde zijn moeilijk te ontwijken, dus helemaal droog hou ik het niet. 
Beneden aangekomen loop ik door Moneglia. En daarna gaat het snel weer omhoog. Ik kom de eerste bordjes tegen van de Via Francigena. Dat is op zich raar, want de officiële route loopt hier niet. Maar het geeft alvast wat voorpret voor de route die ik straks ga volgen als de Ligurische kust is afgelopen. 

Het laatste stuk naar Deiva Marina is ook merkbaar dat wandelmekka Cinque Terre nadert: er zijn officieel genummerde wandelpaden en het aantal wandeltoeristen neemt ook toe. Ben benieuwd hoe dat de komende dagen is. 16 kilometer is genoeg voor vandaag. Er hoorden ook 750 hoogtemeters bij. Ik ben in Deiva, heb het droog gehouden en ben nog heel.

Geen opmerkingen: